Saturday, 31 December 2011

selamat datang tahun 2012

░░░█████░█████░░███░█████░░░
░░░█░░██░██░██░████░█░░██░░░
░░░░░░██░██░██░░░██░░░░██░░░ ░░░░██░░░██░██░░░██░░██░░░░░ ░░░██░██░██░██░░░██░██░██░░░
░░░█████░█████░░░██░█████░░░

tahun baru
azam baru 
diri baru
hidup baru

secara rasminya perjanjian kami bermula.
jadi esok dah kne betul2 jage makan.... janji tetap janji. esok nak sarapan ape ye....
sarapan sangat penting sbb  membantu kita mengimbangi zat gizi di dalam tubuh badan kita (http://www.nutrisibali.com/details.php?aid=33).....bersarapan akan membantu kite berasa lebih kenyang dan selesa. Ini boleh mengelakkan dari mengambil makanan ringan yang tidak sihat di antara waktu makan. makan yang di ambil pula mstlah yang rendah kalori (http://annehashim.com/2011/11/14/makanan-terbaik-untuk-diet-rendah-kalori-dan-rendah-lemak/).... makanan yang tinggi kalori tu contohnya... nasi lemak, nasi goreng mee goreng dan mee segera.

Friday, 30 December 2011

tinggal SATU hari je lg

tinggal 1 hari je
dan bermula lah perjanjian ini secara rasmi....
ape yang akan jadi slepas lima bulan?
berjayakan aku? persoalan yg ssh untuk dirungkai. 
sumua ni bergatung pada azam dan keyakinan. kalau kuat AZAM tu... insyaallah berjaya. tak jd halangan tu... jetik je hehehe. moga azam di hati akan seteguh KLCC ^_^
harap lps 5 bulan berlaku ya perubahan besar ^____^

Monday, 26 December 2011

buah blh mengemukkan ke?



hari ni bru blk dr kmpung...
skrang kat kampung tengah musim buah...
waaa... de dukong, rambutan n manggis... dok melahap je la... adoi.... abis kembung perut... tiba2 terpikir... mkan buah byk2 ni akan mengemukkan ke? kan buah ni  manis...
jd smpai hostel sy pon cari dan dpt la sedikit maklumat... antaranya ialah:

1. Buah mengandungi kadar gula yang disebut fruktosa,yang juga banyak digunakan untuk pemanis minuman ringan dan makanan ringan

2..Kajian yang dilakukan di University of California menemukan bahawa kadar fruktosa tinggi boleh menjadi salah satu punca obesiti atau kegemukan.Dalam kajian yang dilakukan,orang gemuk yang diberikan dos fruktosa yang tinggi lebih cenderung bertambah berat badan di sekitar perut daripada yang diberi glukosa biasa.

3.Dr Samuel Oetoro,SpG.k..ahli gizi klinik FKUI-RSCM,memberikan beberapa contoh buah dengan kadar gula rendah, iaitu : 


-EPAL  (^o^)
-PEAR
-JERUK    (?o?) * mungkin maksud 'jeruk' tu adlh buah yg di keringkan kot...

Manakala buah dengan kadar gula tinggi adalah seperti berikut  : 

-DURIAN (ToT)
-PISANG
-MANGGA (ToT)
-NENAS

-NANGKA (ToT)        *(ToT)=my favorite.... sy suke suke suke makan buah tempatan hehehe

ada lagi ni....

Karut: Pisang ''menggemukkan'' dan tidak boleh dimakan apabila kita mengamalkan makanan rendah kalori.
Fakta: Pisang tidak mengandungi lemak tetapi mempunyai karbohidrat yang tinggi. Sedikit pisang adalah bersamaan dengan satu sajian buah-buahan lain.

Karut: Buah-buahan dan jusnya tidak 'menggemukkan' dan boleh diambil tanpa had sebagai makanan yang dapat menguruskan badan.
Fakta: Walaupun buahan adalah sumber bagi vitamin dan serat, satu sajian buah-buahan atau segelas perahan buah sebanyak 120ml mengandungi karbohidrat yang sama dengan sekeping roti. Oleh itu, seperti roti, buah-buahan juga tidak boleh
diambil terlalu berlebihan ketika mengamalkan makanan berkalori rendah

eeemm sy tertanye2 smade buah dukong, rambutan dan manggis tu termasuk dlm 'blh mengemukkan/ tidak mengemukkan'
harap tak la (~o~) hehehe klu tak nnt ssh lah... rumah sy keliling ngan pokok buah hehehe

Thursday, 22 December 2011

\(^o^)/
kakak sy ade bg 1 tip.... klu makan 2 itu nisbah mickey mouse... maksunye... 
sayur=muka
telinga 1=nasi
telinga 2=lauk

misi kuruskan badan dalam masa 5 bulan (1/1/2012-bln 5)

hai (^o^)/


misi ni stat 1/1/2012- ..../5/2012
tarikh akhirnya tak sure lg sbb msh dlm perbincangan dengan kawan baik sy. saya dan kwn saya buat perjanjian n siap ade konterk lg hehehe. 2 adalah janji kami. insyaallah akan berjaya sbb ini adalah JANJI. janji haruslah ditunaikan. insyaallah klu hati sy kuat, pasti akan berjaye \(^o^)/ (amin)
kanape saya buat perjanjian ngan kwn sy? sbb.... dngan care ni barulah sy akan buat betol2 klu tdk sy akan main2 je. kwn baik sy pon nak kuruskan badan... alang2 kami pon buat la perjanjian... tp kami bknlah nak jd terlalu kurus.. just nak dptkan berat yg sesuai... contohnye sekarang berat sy 60kg. setidak2nye sy nak cpai 55kg pon ckp la... sy pon bkn tinggi mn... 15cm je... kakak sy pnh ckp...berat kite 2 klu blh jgn lebis dari kiraan ni <dari tinggi kite 2 tolak 100... cthnye 158-100=58> so sy xblh lbh dr 58kg (ToT)


perjanjian kami akan bermulenye secare rasmi 1/1/2012... nnt sy nak kne blk kmpung tok sain kontrek ngan die hehehe... pasni sy dan kwn baik sy 2 xkan bejumpe slme 5 bulan... sbb die akan blk serawak tok smbung blaja. bln 5 nnt br blk kmpung. ms die blk itulah berakhirnye perjanjian kami (^_^)


kanape kami buat misi ni? (mst org rs plek ni cam takde bnde lain je nak buat)
1. kami... kami dah letih org hanye mnilai kecantikkan dr luar... tak kire la lelaki atau perempuan. yg laki nak awek cntik2 je... yg perempuan nak kwn ngan cantik2 je. 
2. kami tak suke kegemukkan kami ni dijadikan modal lawak. kami senyum tp tak bermakne kami suke dijadikan bahan utk lawak. 
3. ni antare slh 1 care untuk kami eratkan persahabatan kami hehehe
4. byk baju yg sy tak muat (T_T)
5. sy xtau la nape ngan kwn sy ni... suke men lengan sy yang lembut ni... mntang2 la byk lemak... ble wat cam 2 dpn org ramai malu la sy. sy dah ckp 'jgn' tp sok wat lagi. aiiiyyoooo... jd sy nak buang 'alat mainan' die ni hehehe
6. sy teringin sangat2 nak rase jd kurus.... emmm bkn sy xbersyukur ngan ape yg sy ade skarang tp... sy nak capai sesuaitu yang sy tak pernah capai sebelum ni.


sebenarnye byk lg alasan sy.... tp nnt2 la sy tmbah hehehe